PENGENALAN KEPADA PEMIKIRAN
Apa itu pemikiran?
- Keunikan manusia terletak pada keinginan untuk
mengetahui sesuatu.
- Keupayaan intelek perlu dipupuk untuk
mengingatkan kualiti berfikir seseorang.
- Proses berfikir adalah seperti operasi yang
menggunakan fakta-fakta lain supaya fakta yang baru dapat dipercayai
berdasarkan fakta yang sedia ada.
- Pemikiran
ialah proses menggunakan minda untuk mencari makna dan pemahaman terhadap
sesuatu, menerokai pelbagai kemungkinan idea atau ciptaan dan membuat
pertimbangan yang wajar, bagi membuat keputusan dan menyelesaikan masalah
dan seterusnya membuat refleksi dan metakognisi terhadap proses yang
dialami.
Bagaimana mendefinasikan pemikiran?
- Bayangkan apakah yang berlaku dalam minda anda
ketika anda berfikir.....
- Senaraikan : apa yang berlaku,dimana ia
berlaku,apa yang terlibat dan untuk apa.
Manfaat berfikir
- Membuat keputusan yang positif.
- Meletakkan diri di tempat orang lain.(emosi)
- Mengenalpasti semua elemen yang berlaku ,sebab
dan akibat sesuatu kejadian.
- Menjimatkan masa dengan mengasingkan fakta
daripada isu personal.
Halangan berfikir
- Mengabaikan dan tidak mahu menerima kebenaran
- Emosi
- Ego
- Tingkah laku luar kawal
- Menyalahkan orang lain
- Latar belakang seseorang
- Tekanan
- Minda kurang terbuka
- Kurang kepercayaan
KEMAHIRAN BERFIKIR SECARA KREATIF
DEFINISI
Kemahiran
Berfikir Secara Kreatif pula ialah kecekapan dan keupayaan menggunakan minda
untuk menjana dan menghasilkan idea yang tidak terhad, pelbagai, baru, asli,
luar biasa, provokatif, mencabar, mudah ubah, dan dapat dikembangkan kepada
idea yang lebih luas dan terbuka.
Kamus
Dewan (2000) memberi maksud berfikiran kreatif sebagai mempunyai kebolehan
untuk mencipta,menghasilkan dan seterusnya mengembangkan sesuatu idea yang baru
dan asli. Kreatif juga merupakan keupayaan seseorang untuk mencipta sesuatu
yang baru dan pada masa yang sama mampu mengolah idea.
Bloom
( 1956 ) mendefinisikan kemahiran kreatif sebagai sintesis yang bermaksud kebolehan
seseorang menganalisis maklumat dan membentuk semula maklumat tersebut supaya
menjadi idea yang unik. Torrance ( 1963) berpendapat pemikiran kreatif
terbentuk daripada empat kemahirani iaitu kelancaran,fleksibel,penghuraian dan keaslian.
Kelancaran merujuk kepada kebolehan seseorang menjana idea yang banyak. Fleksibel
pula adalah kebolehan menghasilkan idea yang berbeza. Penghuraian pula
bermaksud kebolehan memperluaskan dan mengembangkan idea secara mendalam dan
keaslian pula merujuk kepada kebolehan berfikir secara luar biasa dan
menggunakan sesuatu perkara dengan sendiri. Hayers ( 1981 dalam Beyer 1988 )
mengaitkan pemikiran kreatif dengan penyelesaian masalah , dimana operasi
kognitif menjadi dasar dalam pemikiran kreatif. Mengenal pasti masalah ,menjana
idea dan perancangan pula merupakan komponen dalam menyelesaikan masalah. John
Arul (1997 ) turut berpendapat pemikiran kreatif sebagai aktiviti mental yang
menumpukan kepada penghasilan idea dan kaedah baru. Clarke dan Biddle ( 1993)
berpendapat berfikir secara kreatif adalah proses yang menggunakan teori untuk
menganalisis situasi , kejadian masa depan dan menyelesaikan masalah yang
dilalui.
Contoh
setiap kemahiran berfikir kreatif.
1. Menjanakan Idea
-Menjanakan idea yang
banyak secara spontan berkaitan dengan sesuatu perkara. Kemahiran ini digunakan
apabila:
i. Mencari idea baru.
ii. Mencari alternatif.
Langkah
penggunaan:
a) Tetapkan tajuk
perbincangan.
b) Senaraikan semua
idea yang dikemukakan.
c) Renung kembali idea
yang dikemukakan.
d) Tambah lagi idea
yang boleh difikirkan.
e) Hubung kaitkan
idea-idea yang telah disumbangkan.
Contoh
:
Di sekolah anda
terdapat banyak bahan buangan pepejal. Anda dikehendaki menguruskan bahan
buangan ini secara sistematik dan berfaedah.
a) Tetapkan tajuk
perbincangan :
Cara menguruskan bahan
buangan di sekolah secara sistematik dan berfaedah.
b) Senarakan semua idea
yang dikemukakan tanpa menilai atau menolak :
i. Menjual
ii. Mengumpul mengikut
kelas
iii. Guna semula
iv. Bakar
v. Kambus
vi. Kitar semula
vii. Murid bawa balik
ke rumah
viii. Bakar untuk guna
semula
ix. Bawa masuk haiwan
untuk makan sisa makanan.
2.
Membuat Inferens
Membuat kesimpulan awal
yang mungkin benar atau pun tidak berdasarkan maklumat daripada pemerhatian. Kemahiran
ini digunakan apabila :
a) Hendak merancang
langkah-langkah tindakan atau membuat pilihan.
b) Menganalisis sebab
dan akibat keputusan atau kesan.
Langkah
penggunaan:
a) Perhatikan suatu
situasi atau keadaan.
b) Nyatakan mengapa
situasi atau keadaan sedemikian terjadi.
c) Beri alasan mengapa
anda menyatakan demikian.
d) Semak alasan samada
alasan itu berasaskan pendapat atau pemerhatian daripada situasi. Jika alasan itu berasaskan pendapat atau
pandangan, berikan alasan.
Contoh
:
Seorang jejaka dan
seorang wanita yang memakai baju berwarna yang sama kelihatan
sedang berjalan
seiringan . Di suatu persimpangan jalan mereka berpisah menuju ke
arah yang berlainan.
Apakah inferens boleh dibuat mengenai situasi tersebut?
Untuk membuat inferens
kita perlu :
a) Buat pemerhatian :
Dua orang, seorang lelaki dan seorang perempuan memakai
baju dengan warna sama dan berjalan
seiring. Di satu persimpangan mereka
berpisah.
b) Beri alasan :
Berpisah di persimpangan jalan.
c) Inferens : Walaupun
mereka memakai baju berwarna sama dan berjalan seiringan
tetapi ini tidak membawa sebarang makna
atau prasangka.
3.
Menghubung kaitkan
Membuat perkaitan untuk
mencari sesuatu struktur atau corak perhubungan. Kemahiran ini digunakan untuk
membuat inferens, meramal, membuat hipotesis, membuat kesimpulan dan mengitlak.
Langkah
penggunaan:
a) Kenal pasti masalah.
b) Buat analisis
tentang keadaan.
c) Kenal pasti aspek
yang boleh dihubung kaitkan
d) Buat pernyataan
tentang perkaitan.
Contoh
:
Satu projek perumahan
sedang dijalankan berhampiran Kg. Sentosa. Kg. Sentosa
merupakan sebuah
kampung tersusun. Penduduk Kampung mula bersungut sebab
sungai yang terdapat di
situ tidak lagi boleh digunakan seperti dulu. Di samping itu
keadaan persekitaran
tidak lagi senyaman dahulu. Ini mungkin disebabkan banyak
pokok-pokok telah
ditebang. Apabila hujan turun, kampung mereka dilanda banjir dan
ini menimbulkan
kesulitan. Kenapa banjir berlaku ?
Kita boleh gunakan
Pohon Fikiran seperti yang ditunjukkan dalam Rajah 4.1 untuk
menghubung kait.
a) Kenal pasti masalah.
b) Tuliskan masalah di
bawah sekali.
c) Kenal pasti
kemungkinan sebab.
d) Tuliskan inferens
sebab mengikut urutan.
e) Ulangi untuk
sebab-sebab yang lain.
4.
Meramal
Membuat jangkaan
tentang sesuatu peristiwa berdasarkan pemerhatian dan pengalaman yang lalu atau
data yang boleh dipercayai. Kemahiran ini digunakan untuk menjuruskan,
merancang dan mempertimbangkan pilihan.
Langkah
penggunaan :
a) Perhati atau kumpul
maklumat.
b) Tentukan pola yang
terdapat pada kumpulan maklumat.
c) Buat jangkaan yang
paling sesuai.
Contoh
:
Ramalkan apakah yang
akan berlaku di Kuala Lumpur sekiranya semua Jabatan Kerajaan berpindah ke
Putra Jaya.
a) Kumpulkan maklumat
i. Semakin hari semakin
sesak di jalan raya
ii. Manusia semakin
ramai setiap hari
iii. Pembangunan di
Kuala Lumpur semakin pesat
iv. Kadar kemalangan
meningkat
v. Bilangan pelancong
bertambah
b) Tentukan pola yang
terdapat pada kumpulan maklumat :
Keadaan di Kuala Lumpur
senantiasa sibuk dan berkembang
c) Buat jangkaan yang
paling sesuai :
Pada peringkat awal
keadaan di Kuala Lumpur akan menjadi sunyi dan kurang sibuk dalam tempoh masa
tertentu dan akan kembali sibuk seperti keadaan asal.
5.
Membuat Hipotesis
Membuat pernyataan umum
yang menghubungkaitkan pembolehubah-pembolehubah bagi menerangkan sesuatu
perkara atau peristiwa. Kenyataan ini boleh diuji untuk membuktikan
kesahihannya. Kemahiran ini digunakan pada peringkat awal apabila hendak
menjalankan sesuatu eksperimen, kajian atau penyelidikan.
Langkah
penggunaan :
a) Perhatikan suatu
situasi atau keadaan.
b) Nyatakan mengapa
situasi atau keadaan sedemikian terjadi.
c) Berikan satu jawapan
yang rasional sebagai hipotesis.
d) Semak semula sama
ada hipotesis tersebut boleh diuji.
Contoh
:
Dalam sebuah ladang
ternakan lembu, terdapat kawasan rumput yang mencukupi dan sebuah bangsal untuk
lembu berteduh. Didapati hasil pengeluaran susu dari lading ternakan ini pada
hari biasa secara purata ialah 1.5 liter, manakala pada hari hujan hasilnya
ialah 20 liter. Bina hipotesis berdasarkan fakta ini. Untuk membuat hipotesis
kita perlu :
a) Situasi :
pengeluaran susu pada hari hujan lebih banyak daripada hari biasa.
b) Beri hipotesis yang
mungkin (kenyataan awal):
i. Pada hari hujan,
lembu makan makanan yang disediakan di bangsal.
ii. Lembu kurang
bergerak pada hari hujan, tenaga lembu digunakan untuk menghasilkan susu.
iii. Lebih banyak lembu
berada di bangsal pada hari hujan untuk diambil susu.
c) Semak sama ada
hipotesis tersebut boleh diuji atau tidak, jika tidak boleh diuji ia tidak
boleh dijadikan hipotesis.
6.
Mensintesis
Menggabungkan idea,
unsur, item dan perkara yang berasingan untuk menghasilkan gambaran yang
menyeluruh dalam bentuk pernyataan , esei, lukisan dan artifak. Kemahiran ini
digunakan untuk:
a) Membuat kesimpulan,
mengitlak atau menyediakan tajuk.
b) Menghasilkan bentuk
komunikasi seperti lukisan, peta, rajah, puisi dan laporan.
Langkah
penggunaan:
a) Kenal pasti dan
definisikan tajuk, perkara atau subjek.
b) Kumpulkan data atau
maklumat yang berkaitan.
c) Kelaskan idea, data
atau maklumat dalam kategori yang berkaitan dengan tajuk, perkara atau subjek.
d) Kenal pasti hubung
kait antara kategori dengan kategori, kategori dengan tajuk.
Contoh
1:
Terdapat beberapa
peristiwa penting yang berlaku dalam sejarah tanah air sebelum kemerdekaan:
a) Minta murid
senaraikan beberapa peristiwa penting.
b) Hubung kaitkan
antara peristiwa.
c) Susun atur peristiwa
mengikut garisan masa.
d) Gabungkan
peristiwa-peristiwa mengikut rentetan masa dalam bentuk esei yang membawa
kepada kemerdekaan negara.
7.
Mengitlak
Membuat pernyataan umum
terhadap keseluruhan kumpulan maklumat berdasarkan pemerhatian ke atas sampel
kumpulan itu. Kemahiran ini digunakan untuk:
a) Mencari pola
b) Menyusun maklumat
c) Meramal
Langkah
penggunaan:
a) Kumpulkan data.
b) Cari pola yang
sepunya dan buatkan pengitlakan.
c) Imbas semula
kesahihan pengitlakan yang dibuat.
d) Buat kenyataan.
Contoh :
Buat pengitlakan
rancangan TV1, TV2 dan TV3 di Malaysia pada hari Isnin.
Rancangan
|
TV1
|
TV2
|
TV3
|
Berita
|
/
|
/
|
/
|
Filem
|
/
|
|
|
Dokumentari
|
/
|
/
|
/
|
Komedi
|
|
/
|
|
Agama
|
/
|
|
|
Pendidikan
|
|
/
|
|
Sukan
|
|
|
/
|
Jadual
4.1 Rancangan TV pada hari isnin
Untuk mengitlak kita
perlu :
a) Mengumpul data:
Seperti yang
ditunjukkan dalam Jadual 4.1.
b) Mencari pola yang
sama:
Rancangan TV yang
disiarkan pada hari Isnin.
d) Buat pengitlakan:
Ketiga-tiga saluran ada
menyiarkan rancangan berita dan dokumentari pada hari Isnin.
8.
Menganalogi
Membentuk kefahaman
tentang sesuatu konsep secara mengaitkan konsep itu dengan perkara yang mudah,
maujud dan mempunyai ciri yang serupa. Kemahiran ini digunakan untuk memahami
konsep atau perkara yang mujarat dengan cara mengaitkannya dengan sesuatu yang
maujud yang telah diketahui.
Langkah
penggunaan:
a) Bandingkan dua
perkara yang tidak sama.
b) Cari sifat yang
serupa yang boleh dihubung kaitkan.
c) Nyatakan hubung kait
sebagai metafora.
Contoh
:
Membuat analogi
mengenai fungsi jantung dalam mengepam darah ke seluruh badan.
Untuk menganalogi kita
perlu :
a) Buat perbandingan :
Jantung dengan pam.
b) Cari sifat yang
serupa : Kedua-dua mengepam cecair.
c) Nyatakan hubung kait
: Jantung adalah seperti pam.
9.
Membuat Gambaran Mental
Membuat tanggapan atau
membayangkan sesuatu idea, konsep, keadaan atau gagasan dalam minda atau
fikiran.
Kemahiran ini digunakan
untuk:
c) Memahami konsep yang
mujarad
d) Mengingat konsep
yang kompleks.
Langkah
penggunaan :
a) Bayangkan matlamat
tertentu.
b) Pilih atau tetapkan
titik permulaan secara mental.
c) Bayangkan langkah
demi langkah yang berlaku ke arah matlamat.
d) Lihat keseluruhan
gambaran.
Contoh
:
Bayangkan apa yang
terjadi di tempat anda berada sekarang jika berlaku gempa bumi secara
tiba-tiba.
Untuk membuat gambaran
mental kita perlu :
a) Bayangkan matlamat:
Keadaan apabila berlaku gempa bumi.
b) Menetapkan titik
permulaan:
Keadaan sebelum berlaku gempa bumi.
c) Bayangkan langkah
demi langkah ke arah matlamat:
Apakah yang terjadi kepada bangunan, lif,
bekalan elektrik, jalan raya?
Bagaimanakah keadaan manusia dan
seterusnya?
d) Bina satu senario
keseluruhan .
10.
Mereka Cipta
Menghasilkan sesuatu
yang baru atau melakukan pengubahsuaian kepada sesuatu
yang sedia ada dalam
bentuk maujud atau mujarad.
Langkah
penggunaan :
a) Kenal pasti
keperluan, cabaran atau persoalan.
b) Janakan idea.
c) Pilih idea yang
paling sesuai untuk memenuhi keperluan.
d) Mencuba dan menguji
idea.
e) Jika tidak memenuhi
keperluan, ubah suai atau pilih idea yang lain.
Contoh
1 : (maujud)
Cadangkan bahan yang
diperbuat daripada kulit kerang yang boleh dipasarkan.
Contoh
2 : (mujarad)
Contoh
3 : (mujarad)
Cadangkan strategi
pengajaran dan pembelajaran yang berkesan untuk pengajaran
Bahasa Melayu.
Untuk mereka cipta kita
perlu :
a) Kenal pasti cabaran.
Menghasilkan sesuatu hiasan dalaman dari
pada kulit kerang.
b) Menjanakan idea
Membuat perhiasan rumah
Membuat pakaian
Membuat kapur
Membuat makanan
Membuat simen
c) Menjanakan idea
khusus
Membuat tabung
d) Pilih satu reka
bentuk
e) Membina, mencuba dan
menguji.
f) Ulangi
langkah-langkah.
No comments:
Post a Comment